Witaj na stronie

Ciekawostki

KOPUŁA BAZYLIKI ŚW. PIOTRA W RZYMIE BYŁA JEDNYM Z NAJTRUDNIEJSZYCH PROJEKTÓW RENESANSU.

BETON SAMONAPRAWIAJĄCY SIĘ POTRAFI WYPEŁNIAĆ DROBNE PĘKNIĘCIA DZIĘKI MIKROORGANIZMOM.

MOST MILLAU WE FRANCJI MA WYŻSZE PYLONY NIŻ WIEŻA EIFFLA.

WSPÓŁCZESNE BETONY SĄ TAK WYTRZYMAŁE, ŻE MOGĄ UTRZYMAĆ CIĘŻAR PONAD 100 PIĘTER.

MOST ZŁOTY W WIETNAMIE PODTRZYMUJĄ DWIE GIGANTYCZNE KAMIENNE DŁONIE.

MOST ORESUND ŁĄCZY DANIĘ ZE SZWECJĄ – POŁOWA TO MOST, A POŁOWA TO TUNEL POD WODĄ.

DO BUDOWY METRA W WARSZAWIE WYKORZYSTANO PONAD 500 TYSIĘCY METRÓW SZEŚCIENNYCH BETONU.

MOST NAD CIEŚNINĄ AKASHI-KAIKYO W JAPONII MA NAJDŁUŻSZE PRZĘSŁO NA ŚWIECIE – 1991 METRÓW.

NAJWYŻSZY BUDYNEK W POLSCE – VARSO TOWER W WARSZAWIE – MA 310 METRÓW.

MOST RĘDZIŃSKI WE WROCŁAWIU – NAJWYŻSZY MOST W POLSCE, PYLON 122 M.

NAJWYŻSZY BUDYNEK ŚWIATA – BURJ KHALIFA – MA 828 METRÓW.

NAJWIĘKSZY DŹWIG NA ŚWIECIE – LIEBHERR LR 13000 – POTRAFI PODNIEŚĆ 3000 TON.

POLSCE ISTNIEJE PONAD 40 TYSIĘCY MOSTÓW I WIADUKTÓW.

CHIŃSKI MUR JEST NAJDŁUŻSZĄ BUDOWLĄ STWORZONĄ PRZEZ CZŁOWIEKA – MA PONAD 21 TYSIĘCY KILOMETRÓW.

EMPIRE STATE BUILDING W NOWYM JORKU POWSTAŁ W ZALEDWIE 410 DNI.

NOWOCZESNE BUDYNKI SĄ PROJEKTOWANE TAK, ABY WYTRZYMYWAŁY TRZĘSIENIA ZIEMI.

WSPÓŁCZESNE INŻYNIERIE UŻYWAJĄ DRONÓW DO KONTROLI BUDÓW I POMIARÓW TERENU.

DŹWIGI WIEŻOWE POTRAFIĄ PODNOSIĆ CIĘŻARY WYŻSZE NIŻ 10-PIĘTROWY BUDYNEK.

NOWYM JORKU PONAD 75% BUDYNKÓW MA STALOWĄ KONSTRUKCJĘ.

STADION WEMBLEY W LONDYNIE MA KONSTRUKCJĘ STALOWĄ O WADZE 7 TYSIĘCY TON.

DO BUDOWY STADIONU NARODOWEGO W WARSZAWIE UŻYTO 58 TYSIĘCY TON STALI.

WIEŻA W PIZIE PRZECHYLA SIĘ O 4 STOPNIE – TO BŁĄD INŻYNIERÓW, KTÓRY STAŁ SIĘ SYMBOLEM.

WSPÓŁCZESNE DOMY CORAZ CZĘŚCIEJ BUDUJE SIĘ Z DRUKAREK 3D – W KILKA DNI POWSTAJE GOTOWY BUDYNEK.

MOST W JAPONII ESHIMA OHASHI WYGLĄDA JAK ROLLERCOASTER – MA EKSTREMALNIE STROMY PODJAZD.

MOST BROOKLIŃSKI BYŁ PIERWSZYM STALOWYM MOSTEM WISZĄCYM NA ŚWIECIE.

WIELKA PIRAMIDA W GIZIE BYŁA NAJWYŻSZĄ BUDOWLĄ ŚWIATA PRZEZ PONAD 3 TYSIĄCE LAT.

WIEŻA EIFFLA W PARYŻU LATEM ROŚNIE O KILKA CENTYMETRÓW – METAL ROZSZERZA SIĘ POD WPŁYWEM CIEPŁA.

NAJWIĘKSZY PLAC BUDOWY W EUROPIE W XXI WIEKU TO BYŁA BUDOWA TUNELU GOTTHARD BASE W SZWAJCARII.

DUBAJU POWSTAJE PIERWSZY WIEŻOWIEC W PEŁNI DRUKOWANY 3D.

WSPÓŁCZESNE BUDOWNICTWO CORAZ CZĘŚCIEJ ŁĄCZY TECHNOLOGIĘ I EKOLOGIĘ – POWSTAJĄ ZIELONE BUDYNKI, KTÓRE PRODUKUJĄ WŁASNĄ ENERGIĘ.

BETON Z RECYKLINGU POZWALA PONOWNIE WYKORZYSTAĆ STARE KONSTRUKCJE, OGRANICZAJĄC ODPADY BUDOWLANE.

MOST VASCO DA GAMA W PORTUGALII MA 17 KILOMETRÓW DŁUGOŚCI.

BETON ZNALI JUŻ STAROŻYTNI RZYMIANIE – UŻYLI GO DO BUDOWY KOLOSEUM.

W DUBAJU POWSTAŁA SZTUCZNA WYSPA PALM JUMEIRAH, ZBUDOWANA Z PONAD 90 MILIONÓW TON PIASKU.

MOST HELIX W SINGAPURZE ZOSTAŁ ZAINSPIROWANY SPIRALĄ DNA.

BUDOWNICTWO MODUŁOWE POZWALA POSTAWIĆ SZKOŁĘ LUB BIURO W CIĄGU KILKU DNI.

NAJDŁUŻSZY MOST NA ŚWIECIE, DANYANG–KUNSHAN GRAND BRIDGE W CHINACH, MA 164 KILOMETRY DŁUGOŚCI.

TARCZA TBM, KTÓRA DRĄŻYŁA TUNEL W ŚWINOUJŚCIU, MIAŁA 13,5 METRA ŚREDNICY – WIĘKSZĄ NIŻ DWUPIĘTROWY DOM.

WIEŻOWCE MUSZĄ BYĆ ZAPROJEKTOWANE TAK, BY WYTRZYMAŁY WIATR O PRĘDKOŚCI NAWET 200 KM/H.

MOST TOWER BRIDGE W LONDYNIE OTWIERA SIĘ DO GÓRY, BY PRZEPUŚCIĆ STATKI.

DOMY PASYWNE ZUŻYWAJĄ NAWET O 90% MNIEJ ENERGII NIŻ TRADYCYJNE.

NAJSTARSZY BETONOWY MOST NA ŚWIECIE POWSTAŁ W CHINACH PONAD 1400 LAT TEMU I STOI DO DZIŚ.

WIEŻOWCE W SINGAPURZE MAJĄ WBUDOWANE OGRODY, KTÓRE POCHŁANIAJĄ DWUTLENEK WĘGLA.

TUNEL W ŚWINOUJŚCIU TO NAJDŁUŻSZY PODWODNY TUNEL W POLSCE – MA 1,5 KM I ŁĄCZY WYSPY UZNAM I WOLIN.

W JAPONII ISTNIEJĄ BUDYNKI, KTÓRE POTRAFIĄ „TAŃCZYĆ” PODCZAS TRZĘSIENIA ZIEMI, BY NIE RUNĄĆ.

NAJWIĘKSZE BIUROWCE W DUBAJU SĄ CHŁODZONE PRZEZ SYSTEMY WODNE UKRYTE POD ZIEMIĄ.

MOST GOLDEN GATE W SAN FRANCISCO JEST POMALOWANY NA CZERWONO, BY LEPIEJ BYŁ WIDOCZNY WE MGLE.