Witaj na stronie

Ciekawostki

MOST ORESUND ŁĄCZY DANIĘ ZE SZWECJĄ – POŁOWA TO MOST, A POŁOWA TO TUNEL POD WODĄ.

WSPÓŁCZESNE INŻYNIERIE UŻYWAJĄ DRONÓW DO KONTROLI BUDÓW I POMIARÓW TERENU.

WIELKA PIRAMIDA W GIZIE BYŁA NAJWYŻSZĄ BUDOWLĄ ŚWIATA PRZEZ PONAD 3 TYSIĄCE LAT.

CHIŃSKI MUR JEST NAJDŁUŻSZĄ BUDOWLĄ STWORZONĄ PRZEZ CZŁOWIEKA – MA PONAD 21 TYSIĘCY KILOMETRÓW.

MOST W JAPONII ESHIMA OHASHI WYGLĄDA JAK ROLLERCOASTER – MA EKSTREMALNIE STROMY PODJAZD.

W DUBAJU POWSTAŁA SZTUCZNA WYSPA PALM JUMEIRAH, ZBUDOWANA Z PONAD 90 MILIONÓW TON PIASKU.

EMPIRE STATE BUILDING W NOWYM JORKU POWSTAŁ W ZALEDWIE 410 DNI.

MOST VASCO DA GAMA W PORTUGALII MA 17 KILOMETRÓW DŁUGOŚCI.

MOST MILLAU WE FRANCJI MA WYŻSZE PYLONY NIŻ WIEŻA EIFFLA.

MOST HELIX W SINGAPURZE ZOSTAŁ ZAINSPIROWANY SPIRALĄ DNA.

NOWOCZESNE BUDYNKI SĄ PROJEKTOWANE TAK, ABY WYTRZYMYWAŁY TRZĘSIENIA ZIEMI.

BETON Z RECYKLINGU POZWALA PONOWNIE WYKORZYSTAĆ STARE KONSTRUKCJE, OGRANICZAJĄC ODPADY BUDOWLANE.

NAJDŁUŻSZY MOST NA ŚWIECIE, DANYANG–KUNSHAN GRAND BRIDGE W CHINACH, MA 164 KILOMETRY DŁUGOŚCI.

STADION WEMBLEY W LONDYNIE MA KONSTRUKCJĘ STALOWĄ O WADZE 7 TYSIĘCY TON.

DO BUDOWY STADIONU NARODOWEGO W WARSZAWIE UŻYTO 58 TYSIĘCY TON STALI.

NAJWIĘKSZY PLAC BUDOWY W EUROPIE W XXI WIEKU TO BYŁA BUDOWA TUNELU GOTTHARD BASE W SZWAJCARII.

MOST ZŁOTY W WIETNAMIE PODTRZYMUJĄ DWIE GIGANTYCZNE KAMIENNE DŁONIE.

WSPÓŁCZESNE BETONY SĄ TAK WYTRZYMAŁE, ŻE MOGĄ UTRZYMAĆ CIĘŻAR PONAD 100 PIĘTER.

BETON ZNALI JUŻ STAROŻYTNI RZYMIANIE – UŻYLI GO DO BUDOWY KOLOSEUM.

DŹWIGI WIEŻOWE POTRAFIĄ PODNOSIĆ CIĘŻARY WYŻSZE NIŻ 10-PIĘTROWY BUDYNEK.

DO BUDOWY METRA W WARSZAWIE WYKORZYSTANO PONAD 500 TYSIĘCY METRÓW SZEŚCIENNYCH BETONU.

WSPÓŁCZESNE DOMY CORAZ CZĘŚCIEJ BUDUJE SIĘ Z DRUKAREK 3D – W KILKA DNI POWSTAJE GOTOWY BUDYNEK.

DUBAJU POWSTAJE PIERWSZY WIEŻOWIEC W PEŁNI DRUKOWANY 3D.

MOST NAD CIEŚNINĄ AKASHI-KAIKYO W JAPONII MA NAJDŁUŻSZE PRZĘSŁO NA ŚWIECIE – 1991 METRÓW.

DOMY PASYWNE ZUŻYWAJĄ NAWET O 90% MNIEJ ENERGII NIŻ TRADYCYJNE.

MOST GOLDEN GATE W SAN FRANCISCO JEST POMALOWANY NA CZERWONO, BY LEPIEJ BYŁ WIDOCZNY WE MGLE.

MOST RĘDZIŃSKI WE WROCŁAWIU – NAJWYŻSZY MOST W POLSCE, PYLON 122 M.

BUDOWNICTWO MODUŁOWE POZWALA POSTAWIĆ SZKOŁĘ LUB BIURO W CIĄGU KILKU DNI.

WSPÓŁCZESNE BUDOWNICTWO CORAZ CZĘŚCIEJ ŁĄCZY TECHNOLOGIĘ I EKOLOGIĘ – POWSTAJĄ ZIELONE BUDYNKI, KTÓRE PRODUKUJĄ WŁASNĄ ENERGIĘ.

NAJWIĘKSZE BIUROWCE W DUBAJU SĄ CHŁODZONE PRZEZ SYSTEMY WODNE UKRYTE POD ZIEMIĄ.

POLSCE ISTNIEJE PONAD 40 TYSIĘCY MOSTÓW I WIADUKTÓW.

WIEŻA EIFFLA W PARYŻU LATEM ROŚNIE O KILKA CENTYMETRÓW – METAL ROZSZERZA SIĘ POD WPŁYWEM CIEPŁA.

NAJWYŻSZY BUDYNEK ŚWIATA – BURJ KHALIFA – MA 828 METRÓW.

BETON SAMONAPRAWIAJĄCY SIĘ POTRAFI WYPEŁNIAĆ DROBNE PĘKNIĘCIA DZIĘKI MIKROORGANIZMOM.

MOST TOWER BRIDGE W LONDYNIE OTWIERA SIĘ DO GÓRY, BY PRZEPUŚCIĆ STATKI.

MOST BROOKLIŃSKI BYŁ PIERWSZYM STALOWYM MOSTEM WISZĄCYM NA ŚWIECIE.

NAJWIĘKSZY DŹWIG NA ŚWIECIE – LIEBHERR LR 13000 – POTRAFI PODNIEŚĆ 3000 TON.

WIEŻOWCE W SINGAPURZE MAJĄ WBUDOWANE OGRODY, KTÓRE POCHŁANIAJĄ DWUTLENEK WĘGLA.

KOPUŁA BAZYLIKI ŚW. PIOTRA W RZYMIE BYŁA JEDNYM Z NAJTRUDNIEJSZYCH PROJEKTÓW RENESANSU.

TARCZA TBM, KTÓRA DRĄŻYŁA TUNEL W ŚWINOUJŚCIU, MIAŁA 13,5 METRA ŚREDNICY – WIĘKSZĄ NIŻ DWUPIĘTROWY DOM.

TUNEL W ŚWINOUJŚCIU TO NAJDŁUŻSZY PODWODNY TUNEL W POLSCE – MA 1,5 KM I ŁĄCZY WYSPY UZNAM I WOLIN.

WIEŻOWCE MUSZĄ BYĆ ZAPROJEKTOWANE TAK, BY WYTRZYMAŁY WIATR O PRĘDKOŚCI NAWET 200 KM/H.

WIEŻA W PIZIE PRZECHYLA SIĘ O 4 STOPNIE – TO BŁĄD INŻYNIERÓW, KTÓRY STAŁ SIĘ SYMBOLEM.

NOWYM JORKU PONAD 75% BUDYNKÓW MA STALOWĄ KONSTRUKCJĘ.

NAJSTARSZY BETONOWY MOST NA ŚWIECIE POWSTAŁ W CHINACH PONAD 1400 LAT TEMU I STOI DO DZIŚ.

W JAPONII ISTNIEJĄ BUDYNKI, KTÓRE POTRAFIĄ „TAŃCZYĆ” PODCZAS TRZĘSIENIA ZIEMI, BY NIE RUNĄĆ.

NAJWYŻSZY BUDYNEK W POLSCE – VARSO TOWER W WARSZAWIE – MA 310 METRÓW.